Zdravý chrbát bez bolestí

Zdravý chrbát bez bolestí.                                                                                                             späť

 

Na bolesť chrbta si snáď sťažuje každý, bez rozdielu veku a pohlavia. Bolesti chrbta sú jednou z civilizačných chorôb. Len jedna štvrtina bolestí môže naozaj chrbtica, ostatné je následkom nášho zaobchádzania.
 
Trochu anatómie: 34 stavcov, 23 platničiek, 100 drobných kĺbov, viac než 200 väzov a približne 500 svalov. Chrbtica je pohybovou osou celého tela, drží rovnováhu, chráni nervové štruktúry a má podpornú funkciu, preto si zaslúži dostatočnú pozornosť a starostlivosť.
 
Vyskúšajte si jednoduchý test, ktorý vám napovie, ako na tom váš chrbát je. Postavte sa chrbtom k stene, pritlačte k nej päty, sedacie svaly a hlavu. Nadýchnite sa a s výdychom prilepte chrbát k stene. Pokiaľ medzi stenu a driek dokážete vložiť dlaň, tak čítajte ďalej smiley. Pár rad, ako predísť bolesti chrbta je niekoľko, a však čo platí pre jedného, nemusí platiť pre druhého. Deti, mládež, ale aj dospelí trávia väčšinu času za počítačom, večer sedia pri televízore. Základom je teda správny sed a postoj.
 
V sede platí pravidlo pravých uhlov, nohy by mali byť kolmo k zemi, stehná kolmo k telu, predlaktie rovné, oči pozerajú priamo. Na to , aby ste to vydržali, potrebujete zapojiť ochabnuté svalstvo a poviť stuhnuté svaly. Pokiaľ ste odkázaní k celodennému sedeniu v kancelárii, vymeňte stoličku za veľkú Fitloptu a malé svaly sa začnú rozhýbavať, môžete sa na lopte pohúpať a tým odľahčíte svoju chrbticu.
 
V stoji sa skúste vytiahnuť smerom dohora k stropu, otvorte nenásilne hrudný kôš, zatlačte ramená od uší dolu. Skúste sa postaviť na celú plochu chodidla. Jedná sa o optimálne rozloženie častí tela tak, aby sa udržala rovnováha a funkcia orgánov celého tela.
 
Aby telo zvládalo každodennú záťaž, fyzickú alebo psychickú, potrebuje dostatočnú koordináciu, pružnosť, , výdrž, rýchlosť. Je len málo pohybových aktivít, ktoré vám ponúkajú všetko naraz. Ideálna je Jóga.
Naučí vás správne dýchať. Dokáže vám vniesť do života kvalitný nádych a výdych. Dýchanie normálne funguje bez nášho pričinenia. Preto mu väčšinou nevenujeme pozornosť. Skúste sa vedome a zhlboka nadýchnuť. Nádych a výdych preveďte len nosom, aby sa telo prehrievalo a do brucha, aby ste sa naučili využívať celú kapacitu pľúc. Predstavte si nádych ako keď nafúknete balón- otvorte brucho do všetkých strán. V okamžiku ucítite úľavu v zadnej časti, hlavne v driekovej oblasti. Ako je to možné? Súhra dýchacieho impulzu a dýchacieho svalstva ovplyvňuje držanie tela a svalové napätie. Predĺžený a kľudný dych vnesie esenciu do vášho života. Dá vám silu a pružnosť.
V jóge telo ohýbame, zdvíhame, zakláňame, naťahujeme. Cviky posilňujú a naťahujú celé telo a hlavne vyrovnávajú svalové dysbalancie. Naša chrbtica a svaly s ňou spojené sa revitalizujú. Ásany dávajú schopnosť čeliť výzvam života („Uzemni, čo má byť spojené zo zemou a natiahni, čo môžeš predĺžiť. Roztiahni, čo môžeš rozšíriť“! Godfrey Devereux). Spojením dychu a jednotlivých ásán v tele uvoľníme veľké množstvo energie, ktorá sa nám možno trápením nad bolesťou nedostávala.
 
Pokiaľ vás chrbát nebolí, venujte sa prevencii. Pokiaľ už ste v štádiu občasnej bolesti, naordinujte si pravidelný tréning. Ak už sú bolesti neznesiteľné, prechádza až do migrény, určite vyhľadajte pomoc terapeuta.
Z hľadiska ájurvédy je zadná časť chrbta dôležitejšia ako predná, a preto si chrbát hýčkajte- masážami, teplými kúpeľmi (výborne uvoľňuje pár kvapiek levandule). Nešetrite na zdravotnom matraci, rošte a vankúši. Naučte sa svoje telo počúvať a ono vám samé povie, čo potrebuje. A skúste , namiesto liekov zlepšiť svoj postoj a začnite cvičiť.
 
TOPlist