Stres

STRES – zdravotné riziko 21. storočia                                                      späť

 

Žijeme v rýchlej dobe. V poslednej dobe výrazne pokročil vedeckotechnický rozvoj a spôsob a kvalita života ľudí. Pracujeme a študujeme niekoľko hodín denne. Za rýchly život platíme daň. Daň na svojom zdraví.

Aby sme tento nápor zvládli, dostávame sa do stresových situácií. Dlhodobý stres nás psychicky a fyzicky ničí. Do stresu nás môže dostať finančná záťaž, rodinné hádky, trauma, choroba,....V dnešnej dobe však stres ohrozuje ďaleko viac ctižiadostivých perfekcionalistov, managerov, ženy aj mužov. Veľa krát ženy, najmä zamestnané matky, musia na svojich bedrách a v hlave nosiť ďaleko viac úloh a zodpovedností než muži.

Čo je vlastne príčinou stresu?

Nastupuje únava, nespavosť, nervozita, sme podráždení, nekľudní, horšie sa sústredíme. Na tele nám začnú tuhnúť svaly okolo krku a šije. Pokiaľ stres dokážeme eliminovať, všetko sa vie vrátiť do normálu, ale ak svoj stav nerešpektujeme, začnú sa rezervy v tele vyčerpávať. Najhorším riešením je zúfalé signály tela spláchnuť chémiou. Telo pri ďalšom nápore stráca schopnosť regenerácie.

Fyziologické zmeny pri strese

Ak nápor stresu pretrváva, stresové hormóny doslova vysajú rezervy energie a spôsobia celkové vyčerpanie, to spôsobí zvýšenie svalového napätia a zrýchlenie tepu srdca, vzrastá krvný tlak (hypertenzia), narastá hladina cholesterolu ktorá svojim množstvom poškodzuje srdce a cievy. Žalúdok sa prekysľuje, pohlavné hormóny začínajú ubúdať a mozgu sa nedostáva glukóza a to naruší duševnú rovnováhu.

Aké choroby nás môžu zdolať?

Diabetes II.typu (tzv. starecká cukrovka), ischemická srdcová choroba, stresové vredy žalúdku,...Nerešpektovanie seba samých a potrieb tela nám ubližuje, a je dokázané, že psychsomatická choroba, akou je stres, výrazne ovplyvňuje dĺžku života.

Ako zvíťaziť nad stresom

Existuje niekoľko spôsobov, ako stres v tele eliminovať. Je potrebné harmonizovať telo aj dušu. Zvolniť tempo, čo blahodárne pôsobí na oboje(vhodná je reflexná masáž chodidla). Je vhodné sa dostatočne pohybovať, či už robíte akýkoľvek pohyb (ale robte to hlavne z radosťou). Naučte sa relaxovať a meditovať. Skúste naladiť telo aj správnou a kvalitnou stravou, ktorá veľmi ovplyvňuje nielen to, ako vyzeráme, ale aj tiež to, ako sa cítime. Nezabúdajte na spánok. Skúsme byť optimistickejší a majme sa radi.

zdroj: www.yogaflow.cz

 

TOPlist